مشکلات رایج دستگاه کپی

مشکلات رایج دستگاه کپی / گیر کردن برگه / مچاله شدن برگه / مشکلات کارتریج و ...
فهرست موارد گفته شده در این مقاله :

فهرست مطالب

مقدمه مطلب

همانطور که میدانید، دستگاه کپی یک دستگاه معمولی نیست و از معماری و سیستم پیچیده ای بهره می‌برد. اما گاهی اوقات اتفاقات غیر منتظره ای رخ می‌دهد که علت آن می‌تواند سرویس نبودن دستگاه کپی به مدت طولانی باشد. در این میان، این شما هستید که در مرحله اول باید مشکل را شناسایی کرده و آن را بر طرف کنید.

و ممکن است تنها و تنها خودتان بتوانید مشکلات دستگاه را به راحتی شناسایی کرده و آن را بر طرف کنید و در هزینه های تعمیرات یا سرویس دستگاه صرفه جویی کنید. پس خودتان را برای این مشکلات غیر منتظره آماده کنید. در ادامه به بررسی مشکلات رایج در دستگاه کپی راهکار حل آن می‌پردازیم… همچنین در صورت نیاز به آشنایی تخصصی با قطعات دستگاه کپی می‌توانید به مقاله مربوطه آن مراجعه کنید.

گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی

یکی از مشکلات رایج دستگاه کپی، گیر کردن  کاغذ در دستگاه کپی یا همان Paper Jam می‌باشد. دلیل مشکل گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی میتواند از قرار دادن کاغذی با سایز اشتباه یا استفاده از کاغذی نامرغوب و منگنه دار و یا مشکلات سینی کاغذ کش (کاست) متفاوت باشد. که این مشکلات باعث می‌شود تا کاغذ به درستی به داخل دستگاه هدایت نشود که منجر به گیر کردن آن در دستگاه می‌شود.

گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی یا همان ارور paper jam در دستگاه کپی و روش حل آن در تهران پرینتر | مشکلات رایج دستگاه کپی

رفع مشکل گیر کردن برگه در دستگاه کپی

برای بر طرف کردن موقت مشکل باید به صورت دستی دستگاه را باز کنید و کاغذی که درون دستگاه گیر کرده را به آرامی بیرون بکشید به صورتی که تمامی قسمت های کاغذ کاملا از دستگاه کپی خارج شود. و سپس کاغذ مناسب را با تراز بندی دقیق درون سینی کاغذ کش دستگاه قرار دهید. یکی دیگر از دلایل این مشکل، وجود گرد و خاک و خصوصا پودر تونر روی فید دستگاه (سینی کاغذ کش) می‌باشد. بله! گرد و خاک.

بهترین روش برای حل این مشکل آن است که Feed دستگاه، رول های هدایت کننده و پیکاپ (Pickup) را تمیز کنید. همچنین وزن و جنس کاغذ یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل می‌باشد. توجه داشته باشید که مناسب ترین وزن کاغذ برای پرینت یا کپی وزنی بین 80 تا 140 گرم می‌باشد. سرویس نکردن دستگاه کپی برای مدت طولانی نیز یکی دیگر از دلایل بروز مشکل گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی می‌باشد.

یکی دیگر از دلایل گیر کردن کاغذ در دستگاه های فتوکپی استفاده کردن از کاغذ دسته دوم یا کاغذ منگنه دار می‌باشد. این مورد یکی از مخرب ترین عوامل برای آسیب دیدن به دستگاه کپی شما می‌باشد. و می‌تواند به قسمت های مختلف دستگاه از قبیل درام، پرس (Press) و هات رول (Hot Roll) دستگاه کپی آسیب جدی برساند.

خطوط عمودی روی برگه

مشکلات رایج دستگاه کپی | مشکل خطوط عمودی روی برگه و روش حل آن

خطوط عمودی روی برگه پرینت شده یکی از مشکلات دستگاه کپی بوده و از دلایل اصلی این مشکل میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وجود مواد خارجی از جمله لکه ها روی آینه یا شیشه اسکنر
  • کارکرد نادرست و مشکلات درام و یونیت دولوپر (Developer unit)
  • اختلال در کارکرد بِلِید درام که منجر به افتادن خطوط عمودی طولانی روی برگه میشود
  • مشکلات فیوزینگ

قدم اول برای بر طرف کردن مشکل افتادن خطوط عمودی رو برگه تمیز کردن شیشه و آینه اسکنر می‌باشد. در صورت برطرف نشدن مشکل میتوانید با تهران پرینتر جهت تعویض یونیت درام یا بلید دستگاه مشاوره رایگان دریافت کنید. توجه داشته باشید این مشکل یکی از مشکلات جدی در دستگاه کپی می‌باشد و شما می‌بایست هرچه سریعتر برای حل آن اقدام کنید. تعمیر فتوکپی از تمامی برند های محبوب در داخل کشور یکی از خدمات اصلی تهران پرینتر محسوب می‌شود.

مشکلات کارتریج و پودر تونر

کم بودن یا خالی بودن و یا اختلال در کارکرد کارتریج دستگاه یکی از رایج ترین مشکلات در دستگاه های کپی می‌باشد. اگر کارتریج یا تونر دستگاه شما کم یا خالی می‌باشد، تعویض یا شارژ کارتریج دستگاه کپی می‌تواند به راحتی مشکل را بر طرف کند. اما اگر کارتریج دستگاه به درستی کار نمی‌کند دلایل زیر میتواند جز اصلی ترین دلایل این مشکل باشد :

راه حل مشکلات کارتریج چیست؟

  • مشکل شرکت سازنده – اگر کیفیت برگه پرینت شده نامرغوب بوده و یا کارتریج را از نمایندگی اصلی خریداری نکرده اید بهتر است هرچه سریعتر به فکر تعویض آن باشید.
  • مشکلات ناسازگاری کارتریج – اکثر دستگاه های کپی با مدل خاصی از یک کاتریج سازگار هستند، اگر شما از کارتریج نامناسب برای دستگاه کپی استفاده می‌کنید، مشکل کم بودن کیفیت پرینت و کپی را همیشه احساس می‌کنید.

مچاله یا پلیسه شدن برگه

مچاله یا پلیسه شدن برگه در دستگاه کپی یکی از مشکلات رایج در دستگاه کپی می‌باشد. در حال حاضر دلیل اصلی برای مشکل مچاله شدن کاغذ بیرون آمده از دستگاه وجود ندارد. اما از دلایل نزدیک به بروز این مشکل می‌توان به فرسوده شدن فید (سینی کاغذ کش) دستگاه و همچنین خارج شدن رول های هدایت کننده از جایگاه اصلیشان اشاره کرد. از دلایل دیگر این مشکل مرطوب بودن فید دستگاه و یا مشکلات فیوزینگ می‌باشد. در ادامه با راه حل بر طرف کردن مچاله شدن برگه در دستگاه کپی بیشتر می‌آموزیم.

مچاله یا پلیسه شدن برگه در دستگاه کپی و روش حل این مشکل |‌ مشکلات رایج دستگاه کپی

راه حل مشکل مچاله شدن برگه

برای حل این مشکل می‌توانید فید یا همان سینی کاغذ کش دستگاه را تعویض کنید یا نگاهی به قسمت فیوزینگ دستگاه بیاندازید. دقت کنید که برخی از مراحل بر طرف کردن این نوع مشکلات باید بدست متخصص آن انجام شود. در صورتی که نیاز به کارشناسی برای بررسی دقیق و حل مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

تاریک یا روشن بودن زیادی برگه

تاریک یا روشن بودن زیادی برگه یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه کپی می‌باشد. دلایل رایج این مشکل اختلال در کنترل تراکم پودر تونر در دستگاه کپی می‌باشد. در این زمان ریست کردن مقدار تراکم پودر تونر دستگاه در قسمت تنظیمات بهترین راه حل این مشکل بوده است.

همچنین یکی دیگر از دلایل این مشکل تمام شدن عمر کاری درام یا تونر می‌باشد. بعضی از تونر های موجود در بازار با کد های کارخانه تنظیم نشده اند و کیفیت مرغوبی ندارند که می‌توانند منجر به روشن شدن یا تاریک شدن برگه پرینتر شده توسط دستگاه کپی شوند. تعویض پودر تونر می‌تواند به بر طرف کردن این مشکل کمک کند. عیب یابی دقیق دستگاه کپی خود را به کارشناسان تهران پرینتر بسپارید.

مشاوره تلفنی رایگان تهران پرینتر برای تعمیرات و تنظیم دستگاه کپی - 88287521 همین حالا دستگاه کپی خود را تنظیم کنید. بدون هزینه

نقاط مختلف روی برگه

راه حل بر طرف کردن افتادن نقاط مختلف روی برگه پرینت شده

افتادن نقطه های مختلف روی برگه یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه کپی می‌باشد. اگر نقطه های افتاده روی برگه را در هر بار پرینت یا کپی در قسمت مشخصی مشاهده می‌کنید یعنی گرد و خاک و مواد خارجی روی شیشه یا آینه اسکنر وجود دارد که با تمیز کردن آن می‌توانید این مشکل را به راحتی بر طرف کنید. دلیل دیگر این مشکل، اختلال در عملکرد قطعه درام (Drum) می‌باشد و تعویض آن مشکل را بر طرف می‌کند. برای تعویض قطعه درام دستگاه خود با گارانتی تعمیرات با تهران پرینتر مشورت کنید. برای استعلام هزینه تعویض یونیت درام باما تماس بگیرید.

سرویس دستگاه کپی هر چهار ماه یکبار - 80 تا 200 هزار تومان فقط در تهران پرینتر

بهترین راه حل

در هر صورت مشکلات زیادی در دستگاه کپی وجود دارد که باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. پیشنهاد ما به شما سرویس و کردن دستگاه خود در بازه های زمانی مشخص می‌باشد. در صورتی که از دستگاه کپی خود زیاد استفاده می‌کنید بهتر است هر چهار ماه یک بار برای سرویس جنرال دستگاه اقدام کنید. و در صورتی که استفاده زیادی از دستگاه کپی ندارید پیشنهاد ما به شما هر شش ماه یکبار است. دستگاه فتوکپی Sharp یکی و تعمیر دستگاه کپی شارپ یکی از محبوب ترین خدمات تهران پرینتر می‌باشد که می‌توانید با تماس با تیم فنی ما مشاوره تخصصی در خصوص دستگاه کپی شارپ خود به صورت رایگان دریافت کنید.

دیگر مشکلات رایج دستگاه کپی به صورت دسته بندی شده

مشکلات رایج دستگاه کپی می‌توانند به چند دسته اصلی تقسیم شوند. در قسمت بعد، مشکلات رایج دستگاه کپی به ترتیب دسته‌بندی شده‌اند:

1. مشکلات مرتبط با کاغذ و تغذیه:

  • عدم تغذیه کاغذ به دستگاه به درستی که منظور همان نکشیدن کاغذ از قسمت کاست دستگاه می‌باشد.
  • خطاهای مرتبط با مسیریابی کاغذ و خروج کاغذ.
  • چسبیدگی کاغذ در مکانیسم تغذیه.
  • شکستگی کاست کاغذ کش دستگاه و یا کج شدن آن از دیگر مشکلات دسته بندی مشکلات رایج دستگاه کپی می‌باشد.

2. مشکلات چاپ و اسکن:

  • کیفیت چاپ نامناسب (خطوط یا لکه‌ها) مربوط به قسمت شیشه اسکنر دستگاه و یونیت درام (Unit Drum) دستگاه و همچنین کثیف بودن لیزر دستگاه می‌تواند باشد.
  • خطاهای چاپی یا همان ارور هایی که با ریست کردن دستگاه کپی می‌توان آنها را برطرف کرد.
  • کار نکردن یونیت اسکنر به صورت صحیح
  • بی کیفیت بودن اسناد چاپ شده توسط دستگاه کپی
  • بی کیفیت بودن رزولوشن فایل ورودی برای پرینت و کپی

3. مشکلات مرتبط با تونر و کارتریج:

  • کیفیت چاپ نامناسب به دلیل تمام شدن تونر کارتریج دستگاه کپی
  • لکه‌ها یا خطوط در برگه های پرینت شده به دلیل عدم بخش شدن مناسب تونر روی کاغذ.
  • خطاهای کارتریج یا تونر (مثل خطای کارتریج) که می‌توان به سوختن چیپ کارتریج یا اتمام Counter چیپ کارتریج.

4. مشکلات الکتریکی و نرم‌افزاری:

  • قطع و وصل ناگهانی برق که موجب آسیب زدن به برد اصلی (Main Board) و DC Controller و منبع تغذیه (Power) میشود.
  • عدم تشخیص دستگاه توسط کامپیوتر یا شبکه، که علت آن وصل نبودن کابل USB یا قطع بودن کابل و در نهایت نوسانات برق در قسمت Formatter دستگاه می‌باشد.
  • مشکلات نرم‌افزاری (مثل خطاهای درایور یا نصب نرم‌افزار) که می‌بایست درایور دستگاه کپی مربوطه را از سایت مرجع کمپانی آن دانلود و نصب کنند و یا آن را به آخرین ورژن آپدیت کنند. یکی از دیگر دلایلی که می‌توان این مشکل را حل کرد تعویض Windows است.

5. مشکلات مکانیکی:

  • صداهای ناشی از مکانیسم دستگاه که از مهمترین عوامل به وجود آمدن این ایراد استفاده کردن کارتریج دستگاه کپی غیر اورجینال و یا شارژ غیر اصولی می‌باشد که می‌تواند به قسمت های Drive دستگاه و چرخ دنده ها و همچنین موتور دستگاه آسیب جدی وارد نماید.
  • قطع و وصل ناگهانی بخش‌های مکانیکی و الکترونیکی در زمانی رخ می‌دهد که دستگاه در حال پردازش اطلاعات از سیستم کامپیوتر و کپی گرفتن می‌باشد که این اتفاق می‌تواند باعث گیر کردن کاغذ در قسمت های ورودی و یا خروجی دستگاه کپی شود و باعث ایجاد شدن ارور Paper Jam شود، که یکی از رایج ترین مشکلات دستگاه کپی است.

توجه داشته باشید که این فهرست، مشکلات رایج دستگاه کپی است و ممکن است مشکلات دستگاه کپی بیشتر و متنوع‌تری نیز وجود داشته باشد. بهترین راه برای حل مشکلات، معمولاً مشاوره با تکنسین متخصص دستگاه کپی یا مطالعه دستورالعمل‌های تولید کننده است. برخی از مشکلات از بالا نیز بسیار تخصصی هستند که نیاز هست برای عیب یابی دقیق آن و رفع آن از تیم تخصصی تهران پرینتر راهنمایی و مشاوره بگیرید.

پیشنهاد تهران پرینتر

در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با رسیدن سقف برگه های کپی یا پرینت شده به 10 هزار برگ برای سرویس جنرال دستگاه کپی خود اقدام کنید. تهران پرینتر، مرکز تعمیرات شارپ، توشیبا و ریکو می‌باشد و همچنین با کادر فنی متخصص بهترین خدمات را برای شما ارائه می‌دهد.در پایان در صورت مفید بودن این مقاله به آن امتیاز دهید و آن را با دوستان و یا همکاران خود به اشتراک بگذارید.

صفحه اینستاگرام شرکت تهران پرینتر | با دنبال کردن صفحه اینستاگرام تهران پرینتر از محصولات کارکرده برای فروش با خبر شوید. پرینتر
کانال تلگرام شرکت تهران پرینتر | با عضویت در کانال تلگرام تهران پرینتر از آخرین اخبار صنعت چاپ باخبر باشید.

کاغذ در دستگاه کپی من گیر کرده است، چه کار کنم؟

در ابتدا کاست دستگاه کپی خود را باز کنید و زیر دستگاه را کامل چک کنید تا مطمئن شوید هیچ کاغذی در قسمت زیر آن وجود نداشته باشد، و همچنین در مرحله بعد کارتریج و یونیت درام را به درستی خارج کرده و داخل دستگاه را کاملا چک نمایید و در انتها در قسمت درب خروجی دستگاه کاغذ را در بیاورید. ویدیو آموزشی کامل این مورد در وبسایت تهران پرینتر قرار داده شده است.

کاغذ دائما در دستگاه کپی گیر می‌کند، چه کار کنم؟

دو راه حل برای رفع ایراد گیر کردن کاغذ می‌توانید انجام دهید، ابتدا قسمت های ورودی کاغذ کش را با پنبه الکل تمیز کرده و خروجی آنها را مجددا با پنبه الکلی تمیز کنید. این ۲ کار تنها مواردی هست که شخصا می‌توانید انجام دهید. در صورت بروز مجدد این ایراد ها می‌بایست با متخصصین تهران پرینتر تماس بگیرید. ۸۸۲۸۷۵۲۱

دستگاه کپی من ارور Paper Jam می‌دهد، چه کار کنم؟

در داخل دستگاه کپی شما کاغذ گیر کرده است که می‌بایست قسمت های ورودی و خروجی دستگاه را به طور کامل چک کرده و کاغذ گیر کرده را خارج نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکل با متخصصین تهران پرینتر تماس بگیرید. ۸۸۲۸۷۵۲۱

دستگاه کپی ارور نداشتن تونر یا کارتریج می‌دهد، چه کار کنم؟

می‌بایست کارتریج دستگاه کپی را به طور کامل تعویض کرده و یا کارتریج را به صورت استاندارد شارژ نموده و در نهایت چیپ کارتریج را تعویض نمود. در نیاز به خرید کارتریج و یا شارژ کارتریج دستگاه کپی با متخصصین تهران پرینتر تماس بگیرید. ۸۸۲۸۷۵۲۱

تنظیمات دستگاه کپی من بهم ریخته است، چه کار کنم؟

در قسمت منوی تنظیمات چند گزینه از جمله سایز کاغذ، کانتراست چاپ و کیفیت چاپ، و همچنین تنظیمات انتخاب کاست قرار دارد که باید به درستی تنظیم شود. به طور مثال اگر قصد دارید از قسمت کاست دستی کاغذی با سایز A4 قرار دهید، دقت داشته باشید در تنظیمات انتخاب کاست آن را روی کاست A4 تنظیم کنید و از تنظیمات عمودی یا افقی کاغذ مطمئن شوید.

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *